Page 114 - Sağlık Dergisi Kasım 2019
P. 114

S ğlık     haber



            “RUHSATLI İŞİTME MERKEZLERİ TERCİH                  lığında doktora gitme oranındaki düşüklük ve ekonomik etkenler
            EDİLMELİDİR”                                        kullanımda ki azlığın bazı nedenleridir. Örneğin nüfusları bir-

               “İşitme cihazı alırken komple bir duyma sistemi alındığının   birine yakın olan Almanya’da 80 kişiden 1’i cihaz kullanırken
            bilinmesi gerektir” diyen Akdoğan, “Ülkemizde işitme cihazı   ülkemizde bu oran 750 kişiden 1’dir. Yine başka açıdan bakar-
            uygulama merkezleri Sağlık Bakanlığımız tarafından ruhsatlan-  sak OECO ülkelerin de işitme kayıplarının %20’si işitme ciha-
            dırılmış, çalışma koşulları yönetmelikte belirlenmiştir. Ülkemiz-  zı kullanırken ülkemizde bu oran %4’tür.
            de vatandaşlarımıza hizmet veren 1419 merkez bulunmaktadır.   Sektörümüzün yönetmelik ve işleyiş konularında sorunla-
            bunlardan 469 merkez üç büyük şehirde (Ankara, İstanbul, İzmir)   rı vardır. SGK ve Sağlık Bakanlığımız arasında çözüme ulaşa-
            belirlenmiştir. Buda Türkiye genelinin %33 ‹ü demektir. İşitme   bilecek bazı konular merkezimiz üzerinden yapılarak iş akışı
            cihazı alırken komple bir duyma sistemi alındığının bilinmesi   konusunda tıkanıklara neden oluyor. Halbuki SGK ve Sağlık
            gereklidir. Bir kere mutlak suretle ruhsatlı işitme merkezleri tercih   Bakanlığı koordinasyonu ülkemizin her köşesinde tek ses olarak
            edilmelidir. Marka değeri ile birlikte hizmet alacağınız kuruluş   uygulama olanağı sağlayacağından kaliteli bir hizmet sunumu
            ve işitme uzmanınız çok önem arz eder. Çünkü işitme uzmanınız   açığa çıkacaktır. Sağlık Uygulama Tebliğinden (SUT) kaynak-
            ile birlikte seçeceğiniz ürünün kalitesi ve doğru adaptasyon süre-  lanan çift cihaz uygulamasının yapılmaması pazarımızın büyü-
            ci, işitme cihazı satın alındıktan sonraki hizmet yeterliliği fi rma   memesi noktasında etkendir. Kullanıcılarımız ikinci cihaz alı-
            tecrübesi ve kültürü, fi rmanın bilinirliği işitme cihazı seçimin-  mına gerek duyduklarında kendi bütçelerinden karşılıyorlar. Ya
            de ve kullanımda önde gelen hususlardandır. Televizyon kanal-  da ikinci cihazlarından vazgeçerek tek cihazla idare etme yolu-
            larından veya internet üzerinden satılan cihazlar kalitesi düşük   nu seçiyorlar. Yaklaşık on yıldan beri alınan verilere göre ülke-
            ses yükselticilerdir. Bu ürünlere kesinlikle itibar edilmemeli-  mizde işitme cihazı satışı 120.000-200.000 (yüz yirmi-iki yüz
            dir. Kullanımı kulakta hasara neden olabilir.” şeklinde konuştu.   bin) aralığındadır. Nüfus bakımından aynı olan Almanya’da
               Ekrem Akdoğan İşitme cihazı Sektörü ile ilgili ise şunları   1.000.000 (bir milyon) üstünde bir sayı mevcuttur.
            söyledi: “İşitme cihazı sektörü uzun yıllardır Türkiye’de faa-  Yine merkez sayımızın üç büyük şehirde %33 gibi bir oranla
            liyette bulunmasına rağmen Sağlık Bakanlığı tarafından ruh-  kümeleşmesi Türkiye’de her ilimizin hizmet alması noktasında
            satlandırılarak 2008 yılından itibaren bir meslek gurubu ola-  Ruhsat planlaması gündeme ivedi olarak alınmalıdır. Sektörü-
            rak kabul edilmiştir. Bu ruhsat aşaması sektörümüz için dev bir   müzde çalışacak ve Sorumlu Müdürlük yapacak olan profesyo-
            adım olmakla birlikte bazı sorunları da beraberinde getirmiştir.   neller için bir staj konusu gündeme alınmalıdır.
            Önceki yıllarda işitme uzmanı odyolog, odyometrist konusunda   Halk arasındaki işitme cihazının görünür olma algısı bir han-
            sayıca yetersizliğimiz vardı gerek Sağlık Bakanlığı gerek YÖK   dikaptır. Sektörümüzün daha fazla farkındalık yaratıp halkımıza
            tarafından gündeme alınan yeni eğitim programları ile günümüz-  işitme cihazının sosyolojik faydalarını ve yaşama kattığı kon-
            de bu sorun aşılmıştır. Hatta istihdam fazlası bile olmaya başla-  foru anlatması gerekir. Merkezlerin en az bir STK bağ kurup
            mıştır. Buna bağlı olarak odyolog, odyometrist yetiştiren yük-  aidiyet duygusu ile birlik ve beraberlik içerisinde hareket edip
            sek öğrenim kurumlarında işitme cihazı adaptasyonu konusu   ahilik ahlakı çerçevesinde çalışarak kalite hizmete yarışı hedef-
            daha fazla yer almalı işitme profesyonelleri sektörümüzde daha   lemesi gerekmektedir.  Sağlıkta her branşta olduğu gibi ve erken
            verimli çalışır hale gelmelidir.                    cihazlanma iyi duyma ve yaşam sonucunda katkı sağlar. Kali-
                                                                teli adaptasyon süreci pazarımızı pekiştirecek önemdedir. İşit-
            “ÜLKEMİZDE 750 KİŞİDE 1 KİŞİ CİHAZ                  me sağlığı farkındalığı etkinlik ve programları akademi, sektör,
            KULLANIYOR”                                         sivil toplum örgütleri iş birliğini arttırarak sürekli hale getiril-

               Türkiye işitme cihazı pazarını çeşitli sebeplerle büyütemiyo-  meli. Ülkemiz tüm işitme sağlığı profesyonelleri ile birlikte sis-
            ruz. Türkiye’nin daha genç nüfusa sahip olması, işitme rahatsız-  temi en üst seviyeye geliştirmek için ortak çaba göstermelidir.”



































          110 / Kasım 2019
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119